Archive

Daily Archives: November 1, 2012

Silver

* Nate Silver’s wager offer is “a bad idea,” says New York Times public editor Margaret Sullivan. (nytimes.com) | (huffingtonpost.com)
* Halifax Media sells the Press Democrat in Santa Rosa, CA, to a local investor group. (pressdemocrat.com)
* Milwaukee Journal Sentinel columnist’s handling of gay Republican “attack” story is questioned. (urbanmilwaukee.com)
* Why Time magazine used Instagram to cover Hurricane Sandy. (forbes.com)
* NPR listener hates man-on-the-street interviews: “I really don’t care what some random dude in Florida thinks.” (npr.org)
* Martha Stewart’s media firm is laying off about 12% of its staff. (nytimes.com)
* “How Bleacher Report saved me from a career I didn’t like.” (bleacherreport.com)

For years — in an attempt to be “an unbiased journalist” — “I said ‘no’ to petitions, kept campaign signs from darkening my windows, and by all means, I never—ever—went to a fundraiser. Those were the rules, written and unwritten, of journalism,” writes Janet Kornblum.

“The irony is that the only rule I broke was actually coming out. I joined the National Lesbian & Gay Journalists Association when it was founded and publicly stated I was a member. If anyone wanted to know who I was, I made it easy. Surprisingly, few people looked (or cared).”

* Coming out online: A journalist’s evolution (dailydot.com) | (@jkornblum)

AN ASIDE: My Google search on Kornblum found her 2007 USA Today piece headlined, “Web-savvy teens prefer the old landline phone.” I laughed — teens embracing landlines! Hilarious! — and wondered what a more current headline would say about that. I found this piece from March: “Teens prefer texting over phone calls, email.”

“Well Twitter, my disdain for corporate America and my respect for the public’s right to know has gotten me terminated,” former Bozeman Daily Chronicle sports editor Colter Nuanez tweeted this afternoon. “No more Chronicle.”

Colter Nuanez

He elaborated this morning on the Bobcat Nation message board: “Well people, this place finally came back around to bite me in the butt. Because of my comments and opinions expressed on this website, I have been terminated effective immediately.

“Thanks for the ride, albeit a short one. Thanks for never holding punches, holding me accountable, ripping me when needed and making me better. This is part of my core audience here and I’m sad I won’t get to share my passion with you anymore.”

It appears it was this post from yesterday that got him in trouble with the Chronicle bosses:

In newspapers, we are struggling. Bad. You all might not like the decline in coverage, but if it were up to ANY of the sports writers and editors in this state, we would cover EVERY SINGLE THING HAVING TO DO WITH MONTANA to the best of our ability. The problem is, we are all so freakin short staffed, it’s not possible whatsoever. The IR couldn’t cover the Cats and the Griz if they wanted to. They don’t have the resources.

At the Chronicle, we are getting by because I’m on salary and I refuse to let our product slip (even though it has despite my efforts in both size and scope). It’s a rare occasion that I’m awake and not doing something related to the Chron. We are also at a disadvantage statewide because the IR, Missoulian and Gazette are all owned by Lee, so they can share content. The Missoulian has a six-person staff, the Gazette is working with seven staffers. The IR has four full-timers. That’s 17 people to cover different areas of the state and share content. We have two full-timers — Myself and Gidal.

The Tribune is down to three full-time and one part-time guy.

The point is, it’s fine to be dissatisfied with the coverage of your local paper and we always love feedback.

UPDATE: Publisher Stephanie Pressly writes: “Colter was not terminated for the post you have up.

Stephanie Pressly

“That post continued on with two more sentences that contained very disparaging comments, including expletives, about our corporate management. Another post contained the same sentiments, a different expletive, and disclosed our paper’s profit number, albeit an incorrect one. Colter edited these posts yesterday afternoon but you may be able to find the originals out there somewhere.”

“Colter was terminated for violating company policies.”

This is one line from Nuanez that she’s apparently referring to: “But you must understand that we are all handcuffed by money-hungry corporate f***ks who want to run newspapers as a business rather than an essential part to maintaining a free-flowing democracy.”

AL.com’s note to readers: “This photo has been removed because of its inappropriate nature. The AL.com staff apologizes for any offense it may have caused, and we thank our readers who took the time to voice their concerns.”


“How can two papers report almost the exact opposite news on the same day?” asks Boston magazine after reading the Globe and Herald stories on the latest ABC circulation figures. “It is almost a parody of the dueling daily newspapers that on the same day, they each report their own readership is on the rise and their competitor’s is sinking.”

Boston Business Journal’s Jon Chesto examined the numbers and reports: “The Globe’s paid circulation is roughly flat from where it was a year ago” while “the Herald was easily one of the worst-performing newspapers in the state in the past year (down about 15 percent, to roughly 97,000),” based on new Audit Bureau of Circulation figures.

* Globe’s new circulation report underscores challenges in transitioning from print to digital (bizjournals.com)
* No one reads the [Globe/Herald], reports the [Herald/Globe] (bostonmagazine.com)

Hillary Federico

In a Thursday A3 editor’s note, the Hartford Courant says two stories by Hillary Federico “contained words or phrases that bear strong similarities to work that appeared in other publications.” The reporter has resigned.

The similarities were found during an internal, ongoing review that began after a similar issue was identified in a recent, unpublished story as it was being prepared for publication.

One of the stories with lifted material was about a Boy Scout troop traveling to Mt. Kilimanjaro, which ran on August 24, and the other was a March 16 profile of two quilters.

* Setting the record straight (courant.com)

* Jack Ohman, who resigned as Oregonian editorial cartoonist on Monday, is joining the Sacramento Bee. (sacbee.com)

Time’s cover in the Northeast is on Sandy and the rest of the country gets split covers on the election.

* Sandy can’t stop The Week staff. “You paid your money; we owed you a magazine.” (theweek.com)
* THE BOARDWALK’S GONE!! (Oops, no it isn’t.) (pressofatlanticcity.com)
* NYT public editor: “It’s not in the job descriptions of reporters to make policy, but…” (nytimes.com)
* A Romenesko reader writes: “Politico reinvents the ‘Franco is still dead’ story.” (politico.com)
* Everyone knows the Milwaukee Journal Sentinel is killing a 52-year-old magazine, but the paper’s publisher is still saying “no comment.” (milwaukeemag.com)
* Noted: Weather Channel meteorologists never seem to have wrinkled clothes. (nytimes.com)
* The Onion wants you to vote for John Edwards for president. (ecollegetimes.com)

— From Washingtonian magazine

* High school journalism students’ final grades are based in part on ad sales. (nctimes.com)
* Columbia University starts looking for a new journalism school dean. columbiaspectator.com)
* * Send letters, anonymous news tips, memos, gossip, and typo alerts to jim@jimromenesko.com (hat tips given, too, if requested) | Follow Romenesko on Twitter | News bloopers and more on Romenesko’s on Pinterest | Visit Romenesko’s Starbucks Gossip | Follow Starbucks Gossip on Twitter.