Archive

Daily Archives: November 8, 2012

UPDATE — The Wall Street Journal (via @sarablask) explains what happened:

Across our printing network a few locations are unable to accommodate full color capacity. Unfortunately, that resulted in an all-black map for readers in the Denver, Kansas City, Salt Lake and Albuquerque markets. We apologize for any confusion this may have caused. Our operations team is working to alleviate this capacity issue for future issues.

A Romenesko reader from Colorado sent this Wall Street Journal black and white map, which obviously needs color to show how divided our nation is. (It is in color in my Journal Chicago edition.) Here’s the explanation on Reddit from someone claiming to be a pressman:

As a pressmen who prints the WSJ 6 days a week I can tell you that this particular page was sent to us in color (we work on contracts) but because this edition of the paper was so big due to the election, this press didn’t have room to run every page in color so they had to run some of them in black and white.

On a press, a color page takes up 4 spots (black, yellow, magenta, cyan) and when you’re running such a big edition of the paper, you sometimes don’t have space for color on every page so some pages have to run in BW depending on where on the press they are placed. And when you’re running 2 presses of the same paper (to get it done quicker if you’re doing a lot of copies) that will take up 8 spots. 4 spots for each set.

If we only have say, 4 pages we can change to black and white to make the page fit, we have to pick the page with editorial because any pages with an advertisement needs to run in color at all costs since that space was bought to use color.

* New York Daily News offices – hit hard by Sandy – could be uninhabitable for one year. (commercialobserver.com)
* “Duke” Maas to step down as Tampa Tribune executive editor at the end of the month. (tbo.com)
* Newspapers vs. Google. (economist.com)
* Motor Trend journalist is also taking money to be an oil company spokesperson. (jalopnik.com)
* Air Force changes rules on how the media and others get info on airmen accused of crimes. (airforcetimes.com)
* Mizzou gets $30 million to permanently fund the Donald W. Reynolds Journalism Institute. (missouri.edu)
* When it comes to audience, the American newspaper industry looks a lot like the GOP. (Older, white, male.) (niemanlab.org)

Thanks for letting us know, New York Times…

But is this really necessary? (Joe Flint calls it “a silly correction” and the “latest example of transparency run amok.”)

There’s a fun discussion about this on my Facebook page.

* Food for hungry fans of the Boss [with correction] (nytimes.com)
* Cuomo fires emergency management chief [with correction] (nytimes.com)
* “A silly correction notice … just fix it and move on” (@JBFlint)

Chuck Ross says if he performed at a TV Week function the way Diane Sawyer did on election night, his bosses “would haul my ass into their offices faster than ice cream melting in a microwave (to borrow a Dan Ratherism)” and “not only would I have to explain what was going on to them, I certainly would feel compelled to apologize to everyone who attended the event for my behavior, and give them a detailed explanation as to why I behaved like I did.

“But that’s not apparently what happens if you are ABC News and Diane Sawyer.”

* Sawyer going loopy on election night is just the tip of the iceberg at ABC News (tvweek.com)

— Time magazine, July 7, 1986

Former Anchorage Daily News editor and McClatchy news veep Howard Weaver writes:

With all the Nate Silver inspired debates about analytical journalism going on, I can’t resist referring to the work Richard Mauer, Larry Makinson and others did at the Anchorage Daily News in the 1980s-1990s.

Using a Macintosh 512 and Fourth Dimension database software, we computerized all state campaign donation records long before the State of Alaska had done so. We kept databases of sources. We put the headlines, front page and classifieds online with a BBS system long before the World Wide Web was born.

* Manifestations of Nate Silver’s analytical journalism found in the 1980s (edgeandflow.posterous.com)
* July 7, 1986: New paths to buried treasure found via computers (time.com)

The Providence Journal announced today that it has laid off 16 members of the Providence Newspaper Guild and 7 non-union employees. I’m told that the layoffs included photographers and the A.H. Belo-owned newspaper’s only library employee. (Reporters and columnists were spared.)

“As far as I can recall,” says a ProJo staffer, “this is the first time the Journal has publicly announced its actions. Usually they do things internally and turn away requests for comment. But lately the local public radio station and a local TV station have set up blogs that occasionally comment on the Journal, and maybe the Journal got tired of having others break our news.”

I’ve asked executive editor Thomas E. Heslin if there’s a new policy regarding layoffs announcements and will post his comment when/if it comes in. (I’m told he’s on medical leave. I’ve now asked acting executive editor Karen Bordeleau for comment.)

UPDATE: Bordeleau sends this email:

Your reader’s recollection is incorrect. The Providence Journal has reported on union and non-union layoffs and pay cuts in stories on digital and/or print platforms on Sept. 4, 2008, Sept. 5, 2008, Feb. 28, 2009 and April 3, 2009. There is no question that it is difficult to report on challenges within our own organizations, but my contention is that this is necessary. If we expect other organizations to be transparent, we must lead the way. It is the right thing to do.

* Providence Journal lays off 23 fulltime employees (providencejournal.com)
* ProJo cuts 23 jobs; reporters and columnists spared (wrnipoliticsblog)
* “My heartfelt sympathies for laid-off ProJo employees” (rifuture.org)

— Cover of the day

* The election night Rove/Kelly meltdown on Fox News was not spontaneous, says Peter Ames Carlin. (carlinindustries.com)
* About 66.8 million TV viewers watched election results on one of 13 networks. (nytimes.com)
* Adweek’s Charlie Warzel covers BuzzFeed’s first election night. (adweek.com)
* Rupert Murdoch tweets about the “amusing fuss over NYT public editor.” (@rupertmurdoch)
* NYT public editor Margaret Sullivan: “I always thought the role of public editor would suit me.” (observer.com)
* Concord Monitor runs “a terrific cartoon” it had ready to go if a new governor and House speaker were elected. (concordmonitor.com)
* Watch Nate Silver on last night’s “Daily Show.” (thedailyshow.com)
* “From the start, the New York Times was reluctant to challenge Brooklyn’s new arena.” (city-journal.com)
* James Poniewozik explains why TV still matters in politics. (time.com)
* Aaron Rodgers is disappointed with the “60 Minutes” piece on him. (shermanreport.com)
* Meet the people whose voices you heard in this year’s political ads. (wsj.com)
* New York Times Wine Talk columnist Frank J. Prial is dead at 82. (nytimes.com)
* Washington Post’s ombud lets us know that readers hate front-page ad stickers. (washingtonpost.com)