Archive

Daily Archives: January 25, 2013

blog
“I think this is a good example of why some institutions are skeptical of bloggers,” writes Liz Essley, the reader who forwarded this image and link. “Have you ever seen this kind of thing before?” Nope.

* Become a source and get free publicity by being quoted (nickbarron.com)

NOTE: Some Chrome and Firefox users are reporting error messages with this link. You can also find the story here.
……

-- A disclosure attached to a CNET story posted on Thursday.

— A disclosure attached to a CNET story posted on Thursday.

On Wednesday, CNET staffers in San Francisco went into an all-hands meeting hoping to hear that parent company CBS had reversed its policy banning CNET reviews of products that are part of active litigation — a policy that Columbia Journalism Review said “seriously damaged the tech review and news site.”
cbs
There had been hints around CNET that the edict might be overturned. During a meeting last Friday, Reviews editor-in-chief Lindsey Turrentine sounded optimistic. “The sense of her presentation,” says one staffer, “was that while there were still a few sticking points, overall the CBSi [CBS Interactive] team had made good progress making a strong business case to CBS corporate for overturning the policy. …Every indication was that the discussions were going well.”

But two days ago, CBS Interactive president Jim Lanzone and CBS Interactive general manager Eric Johnson announced the bad news at their meeting: There would not be a policy reversal.

“They proceeded to tell us it was no big deal,” says a CNET employee. “But people kept bringing up different hypotheticals” and it became clear that it was a big deal.

Someone asked if a writer doing a round-up of DVRs could write positively about Dish’s Hopper. No, the journalists were told by the two “visibly uncomfortable” execs.

“At first it sounded like it was a policy that just applied to reviews,” a staffer says of CBS corporate’s edict. “But it seems pretty clear that there’s going to be spillover into news.”

I was told that “there was a great deal of expressed unhappiness” at the meeting, and it’s only continued on CNET forums.

“There’s a lot of chatter about how [CBS Interactive] management isn’t standing up for us. Morale is plummeting. People are pissed off.” (I invited CBS Interactive to comment on Wednesday’s meeting. “Thank you for your interest,” wrote spokeswoman Jenifer Boscacci. “At this time, we have no comment.”)

On Thursday, there was another town-hall meeting – but not devoted solely to the CBS policy controversy. Just before that meeting, CBSi boss Lanzone posted the message below to a CNET listserv:

Hey guys. Getting ready for this meeting but will chime in later.

Jim Lanzone

Jim Lanzone

One thing to keep in mind is this all-hands is about the entirety of CBSi, which as you know is a big group with many different brands, so while I will address the question of what happened and what the policy is, this is not the forum for going in depth about this.

Briefly, to Josh’s point, want to remind that I did not say this thing did not affect the CNET brand. I said that CBS was the brand that took the blame for what happened. Not disputing there was an effect on the CNET brand as a result of what happened. Nor are we saying we will just blink our eyes and act like this never happened. Just said we can get through it. The policy is very limited in what it covers. I understand why it is not perfect, but we have accomplished so much and we can continue to do so.

——-

Declan McCullagh is one of the CNET employees I contacted while working on this post. He declined to comment on Wednesday’s meeting (“I don’t feel it’s appropriate to discuss any internal deliberations”), but noted that “I’m not aware of other media companies that have similar policies.” McCullagh wrote in an email:

Take the lawsuits against Barry Diller’s Aereo video-streaming service. My CNET reviews colleague John Falcone published a news article yesterday about Aereo saying: “Disclosure: CBS, the parent corporation of CNET, is currently in active litigation with Aereo as to the legality of its service. As a result of that conflict of interest, CNET cannot review that service going forward.”

CBS, the Walt Disney Company, News Corp., Comcast, the Tribune Company, and other media companies filed copyright infringement lawsuits against Aereo in March 2012. The copyright claims are very similar to the ones at issue in the lawsuit against Dish; one of the complaints filed in the southern district of New York accuses Aereo of “willful copyright infringement” and says it “just helps itself” unlawfully to copyrighted content.

The Wall Street Journal’s Katie Boehret (who reviews products along with Walt Mossberg, as I’m sure you know) reviewed Aereo three months after the litigation began. Boehret concluded: “It has a thoughtful, clean user interface that works well on the iPad, where I tested it most.. If you’re a fan of TV and want a better way to watch it on the go, Aereo is a pleasure.” The WSJ is owned by News Corp., which is in active litigation with Aereo.

ABCNews.com published a review of Aereo this month. It said: “I’ve been trying out Aereo since September to record and watch all sorts of programs on Aereo — both highbrow shows such as ‘Downton Abbey’ and guilty-pleasure ones such as ‘Revenge…’ It makes cutting cable service tempting.” ABC News is owned by Walt Disney, which is in active litigation with Aereo.

The Chicago Tribune published a syndicated review of streaming services including Aereo, which said “the most exciting development might be a scrappy start-up called Aereo that lets you watch TV on any Web-connected device with a screen via a network of miniaturized antennas.” The newspaper is owned by the Tribune Company, which is in active litigation with Aereo.

It’s true that CBS has the right to set the editorial policies that CNET journalists must abide by. And it’s also true that this policy is prominently disclosed to our readers. But I’m not aware of other media companies that have enacted a similar policy.

* CNET forbidden from reviewing Aereo following CBS-Dish controversy (theverge.com)


dispImage.php
Griffin Smith Jr.’s 1974 “Texas Newspapers: Ba-a-a-ad” cover story declared that the Lone Star State’s journalism “is, on the whole, strikingly weak and ineffectual.”

Wait a minute, says Texas Tribune editor-in-chief and former Texas Monthly editor Evan Smith.

The seventies wasn’t a golden era for the news business in Texas? From here it certainly looks like one. …There were more reporters and editors on the staffs of the big-city papers in those days, and they had more experience and more institutional memory than the current crop. And of course, papers were fatter then. More pages meant more of a “news hole.” These days the paper that hits your doorstep isn’t quite as thin as a takeout menu, but it’s not far off.

* The walking deadline (texasmonthly.com)

I called the Palm Beach Post’s Frank Cerabino and asked if he’s responsible for this tweet. “I’m assuming so, but I don’t know for sure,” he said. Over a week ago, the columnist wrote a piece headlined, “Should Donald Trump or orangutans be insulted by comedian’s joke comparing the two?” Others at the Post are also guessing that’s what set Trump off.

Cerabino tells me he’s written a lot about Trump over the years. “I really like him. He’s a terrific guy if you’re a columnist looking for material. He’s an endless source of it.”

* Should Trump or orangutans be insulted by joke comparing the two? (palmbeachpost.com)
* Donald Trump: Feudwhore (chartgirl.com)
* Earlier: Deadspin is mean to Trump, so The Donald isn’t going to be nice anymore (jimromenesko.com)


ideasA Romenesko reader sent the above screenshot of a Boston Globe survey.ideaslogo The paper’s Ideas section was launched in 2002. Founding editor Alex Star described its mission this way in 2003: “The section is trying to provide depth and perspective on important issues by trying to get the insights of academics and people who think on a conceptual level, not just the level of, ‘What happened?’ — as important as that is.” (Ideas editor Stephen Heuser says the decade-old description “still gets at the identity of Ideas.”) I’ve asked a Globe spokeswoman for more information about the Ideas subscription plans.

UPDATE: Boston Globe spokeswoman Ellen Clegg writes:

We know that the Ideas section appeals to readers nationally and internationally who might be unlikely to subscribe to the Boston Globe as a whole. So we’ve posted an online survey to explore the concept of whether a different subscription model for Ideas alone would be of interest. The survey is designed to gather more information; we haven’t made a decision on whether to move ahead with this project.

Ellen Clegg, executive director of communications, The Boston Globe

* From 2011: Globe’s Ideas section launches Facebook page to publish links that will let readers bypass the Globe’s paywall (thephoenix.com) | Ideas on Facebook

coffee* NYT staffer: “Over the next couple of months, the number of newsroom editors currently on the NYT masthead will shrink by at least half.” (@ssstrom)
* Jake Tapper says his CNN bosses “don’t want me to be Ron Burgundy.” (mediabistro.com)
* Matt Bors cartoon skewers Gatehouse for yanking coffee service. (mattbors.com) | Earlier: Gatehouse papers change coffee policy. (jimromenesko.com)
* Iranian journalist: What I remember from the newsroom in Tehran the night of Jan. 16, 1979. (online.wsj.com)
* Facebook is already trying to break Twitter’s new toy. (theatlanticwire.com) | Should TV take notice of Twitter’s Vine? (lostremote.com)
* Ken Doctor: The only bright spot in Tribune newspapers’ financials is the sale price. (newsonomics.com)
* Huffington Post is “frustrated” by “the relentless coverage of disaster, tragedy and scandal.” Isn’t that its content? (theawl.com)
* Stop the presses! Andrew Ross Sorkin is seen wearing a funny hat! (@jyarow)
* Nikki Finke blows the whistle on her parent company’s downsizing plans. (mediabistro.com)