Archive

Daily Archives: October 8, 2013

Star Tribune managing editor Rene Sanchez, 48, replaces Nancy Barnes as top editor. She was recently named Houston Chronicle editor.

Sanchez

Sanchez

Sanchez joined the Star Tribune as a reporter in 2004, after working at the Washington Post for 17 years. At the Post, says a Strib release, “he rose from covering the night crime beat and city issues to the Post’s national staff, covering education and a range of national news. In his last six years there, he was stationed in Post’s bureau in Los Angeles, where he wrote about California and the West, including the rise of Gov. Arnold Schwarzenegger and the tragic Columbine massacre.”

Sanchez has been the Strib’s managing editor since 2008.

* Rene Sanchez named Star Tribune editor (startribune.com)

usatoday

Secretary: “There’s a Michael Wolff here to see you.”
The guy grabs a rope from his desk drawer and runs.
Voiceover: “Read Michael Wolff, and thank your lucky stars he’s not writing about you.”
The frightened man climbs down from the window and runs while Wolff walks by.
“This is off the record!” the man shouts.

Watch the 16-second videos promoting Michael Wolff, Christine Brennan, and Susan Page.

It sounds like some bigwigs complained to The Oklahoman’s publisher, who writes: “We are hopeful that more often than not our judgment is sound. But it wasn’t Sunday morning when we gave front-page billing to the story about two elected officials and tax exemptions for property owners who lease to nonprofit entities. …This was a poor decision on our part.”
sorry

From The Lost Ogle:

So let me get this straight. The Oklahoman’s publisher, Chris Reen, is apologizing for having an experienced reportertax go out and actually perform investigative enterprise journalism on a subject the public should know more about? Uhm, okay? Is he concerned about the taxes going up on his $500,000+ home or something? I could see him doing that if the story was libelous or defamatory, but everything in it was supported by facts and public records. And contrary to what Reen said, the story was “particularly newsworthy.” I live in Oklahoma County and had no clue these sort of tax breaks existed.

* The Oklahoman is very sorry it reported some news (thelostogle.com)
* Oklahoma County assessor, commissioner properties are tax exempt (newsok.com)

NEW: “I read the original story. The editor in me had a lot of questions” (johnkrolldigital.com)


Letters to Romenesko

From JEREMY HSIEH, KTOO news and public affairs producer: After a roughly 4 year hiatus in non-daily journalism, I recently began a job at a public radio/public television job that lets me participate in daily journalism again.

Hsieh

Hsieh

In the last two weeks, I’ve been plagiarized twice on two separate stories that had some national attention, and had a blogger hosted at ADN.com use a photograph without permission with a misattributed credit. In all three instances, I reached out and contacted the publications to address attribution issues.

So far, only the blogger has responded. She promptly pulled the photo, later obtained permission, and put up a similar photo with correct attribution.

The UK’s Daily Mail ripped off a weird news story originated by me from Sept. 24 lifting three direct quotes from my story and adding a number of factual errors.

KTOO: [Link]
Daily Mail: [Link]

They only attributed one line to ktoo.org. It does not communicate the lack of firsthand reporting nor the wholesale regurgitation of the original story.

Saturday, a “reporter” from thinkprogress.org cribbed from several stories about of an Alaska Supreme Court case with no explicit attribution for any of his news sources. He also introduced several factual errors, and appears to have done virtually no firsthand reporting. The most egregious copying was of a bulleted list of three questions on which the case hinges without quotes:

KTOO: [Link]
Thinkprogress.org: [Link]

The reporter’s bio says he has a master’s degree in journalism. (I just sent the reporter and his editors a note a few hours ago pointing out my concerns, no response yet.)

Has this kind of plagiarism or unattributed/poorly attributed aggregation just become a standard practice in the last 4 years? Are these journalistically acceptable standards for attribution?

——–

From CHRIS AGUILAR: Recently I was the victim of plagiarism. I held a telecommuting position with Journatic out of Chicago. I was doing athlete of the week stories, which the Houston Chronicle farms out to Journatic.

Chris Aquilar: I did that Q and A.

Chris Aquilar: I did that Q and A.

One of the parents was always e-mailing me asking when the story about his son, Hamilton Piret, was coming out. I tried to find out details from editors who dodged and gave vague answers. Finally, on Sept. 12, the father’s neighbor found it and the father e-mailed it to me. It had someone else’s byline — the byline of Mark DeHaven. My editor on this was Dayna DeHaven. I believe they are married. I e-mailed her about it and she told me Mark is athlete of the week editor and there must have been a mix-up in editing.

That is not valid. These are set to be input through a template, so someone took out my name and replaced it with their own. As a solid journalist who believes in our business and ethics, I am letting you know about this.

I did resign, e-mailing three editors [and writing] I would gladly work if I received some sort of apology or an explanation as to why this was done. I have heard nothing from Journatic.

I’ve asked Dayna DeHaven to explain.

From Journatic:

Dayna DeHaven forwarded your email to me so I could respond. I am disappointed you posted Mr. Aguilar’s allegations without first getting the facts from us.

In the process of switching to a new editorial content production system, some bylines were excluded from copy. During design, Mr. DeHaven’s byline was attached to this copy because he is the writer who routinely does many of these kinds of stories.

It was not plagiarism. It was the incorrect placement of a byline on a story. This was explained to Mr. Aguilar.

I appreciate that you corrected our name to Journatic on the email that Mr. Aguilar submitted to you. [He wrote Journatics.] The fact that he got it wrong speaks to his abilities as a journalist.

I have more to say but cannot since we do not discuss personnel issues publicly.

Thank you.
Hanke Gratteau
Vice President of Media Services
Journatic

milbank

“I was the decision maker on the online version, and felt that use of these words, which we ordinarily would not allow, was justified in this context,” Washington Post editorial page editor Fred Hiatt tells Michael Calderone. “The editor overseeing the print version made a different call, which I certainly understand.”

* Washington Post column has racially charged language online, but not in print (huffingtonpost.com)
* For Washington Redskins, what’s in an offensive name? Plenty (washingtonpost.com)

* “I hope that in the foreseeable future I’ll be back to edit The Inquirer,” says fired Philadelphia Inquirer editor Bill Marimow.inky (He was dismissed before noon Monday, but didn’t leave the newsroom until about 7 p.m., when he was given a standing ovation.) (philly.com)
* Sports Illustrated tests a paywall that lets website visitors read articles after watching a 30-second video. (adweek.com)
* EveryBlock founder Adrian Holovaty advises Twitter not to hire Vivian Schiller as Head of News. (latimes.com)

- Ryersonian, 1976

– Ryersonian, 1976

* Digging through the archives of Ryerson’s student newspaper as the j-school celebrates 60 years. (ryersonian.ca)
* Ted Leonsis, a frequent critic of the Washington Post, says the paper is “not that important anymore.” (politico.com) | Earlier: Leonsis on print media. (washingtonpost.com)
* “60 Minutes” is criticized for not interviewing any disabled people for its Social Security disability piece. (latimes.com)
* Gay Talese and Elon Green go over “Frank Sinatra Has a Cold.” (niemanstoryboard.org)
* Twitter uses accounting tricks to claim it’s profitable. “The real silly thing is that the SEC allows this,” writes Stephen Gandel. (fortune.com)
* HuffPo blogger would like to see Warren Buffett buy the Los Angeles Times. (huffingtonpost.com) | Earlier: Buffett says he’s not interested in the Los Angeles Times. (thedailybeast.com)
* It was a $720,000-plus gross revenue “Woodstock for wonks” weekend for Texas Tribune. (texastribune.com)
* Deseret News helps a mortgage guy sell his photos of young athletes. (utahphotojournalism.com)