Archive

Daily Archives: November 4, 2013

post

* “Don Graham’s newsroom sendoff had it all: Woodward monologue, youth choir, cupcakes, Xmas sweaters. And a final A1” (@jfdulac)

magcovers

“It’s not like anyone’s got a trademark on handwriting-ish type treatments, but sure, they look similar,” Rapheal Brion says of the covers.

* New York Times Magazine cover sure looks a lot like Lucky Peach (eater.com)

Earlier:
* New York Daily News’ “House of Turds” cover looks familiar (jimromenesko.com)
* One more man-hands cover like this and we have a trend (jimromenesko.com)

-- photo from  citypaper.com

— photo from citypaper.com

Baltimore City Paper photographer Noah Scialom: “I was, without warning, violently taken to the ground by Sgt. Wilson and my camera flew from my hand and bounced on the pavement. A knee was jabbing me in the back, and Sgt. Wilson was screaming for me to stop resisting as I lay there covered in police. … I was cuffed and on the ground surrounded by police and partygoers, then was picked up by a different police officer who roughly moved me toward the paddy-wagon and then shoved me inside after opening the doors.”

Baltimore Police: “Scialom had a camera and was standing in the middle of the moving crowd taking pictures and blocking other people from leaving. Because of Mr. Scialom’s actions, people on the second level of the building started throwing debris on to the police officer and party goers who were trying to leave the area.”

Scialom: The police account is full of lies.”

* City Paper photographer arrested in concert raid (citypaper.com)
* Baltimore police respond to photographer’s account of arrest (baltimoresun.com)

Susan Mohart tweets: “One day w/o Asst. Sports Editor Doug Mohart and already the headlines are wrong. Paper has Devils losing to Capitals. Really??” Mohart was one of the journalists laid off from the Middletown Times Herald-Record on Friday. || @wallkillgal: “24 years at the paper and gone.”
hed
* An angry ex-staffer says F-You! to the Times Herald-Record (jimromenesko.com)

In Dayton, Cox Media Group is integrating its print, TV (a CBS affiliate) and radio operations and using the slogan, “Come Together.” cbsAccording to a memo that Dayton Daily News staffers received on Friday, coming together means not publishing anything critical about CBS.

Rashida Rawls, a Cox editor, sent the memo below after the News ran this review of the fall TV season, picked up from the Minneapolis Star Tribune.

Hi all,

The wire filler story on D2 of today’s Life section cast all of the TV networks, including CBS, in a negative light. Our news station – WHIO-TV is a CBS-affiliate station. We do not want to run any stories that cast our station in a negative light or even allude to it negatively.

I know we’re working really hard – and very quickly – to do the very best in selecting wire stories. But I wanted to bring this to our attention so that we can be more careful in selecting nondaily wire copy and in our editing and/or selection of stories that contain references to CBS. Remember, we are better together.

Please let me know if you have any questions.

Thanks.

Rashida Rawls

I’ve asked Rawls and Dayton Daily News editor Jana Collier about the paper’s nothing-negative-about-CBS policy.

Update: Cox Media Group Ohio communications manager Mike Athmer sends this email:

Thank you for giving us the opportunity to respond to this issue. We can assure you that our partnership with WHIO-TV, a CBS affiliate, in no way keeps us from objectively covering any news story. There is nothing more important to us than our role as a watchdog in this community, and we will never back down from that job.

The article in question is a critique of television entertainment shows. You will see if you read our newspaper that we have routinely published these kinds of critiques – pro and con – about all kinds of shows and networks.

Far from hindering our objectivity, our relationship with WHIO-TV has strengthened our ability to cover the most important concerns in our community. This is what our readers – and WHIO-TV’s viewers – expect from us, and we are committed to doing our best every day.

I wrote back to Athmer and told him that while he says “we have routinely published these kinds of critiques – pro and con – about all kinds of shows and networks,” the memo to staff indicates the paper will no longer publish these kinds of critiques about CBS; he fails to address that matter.


After hearing that GateHouse-owned Middletown (NY) Times Herald-Record laid off its four-person photo staff and three editors on Friday, former staffer Don Bruce blasted management for gutting “this once-great newspaper.” Bruce, who was laid off from the paper in 2009, posted this to his Facebook friends and gave me permission to share it with Romenesko readers:

I thought it would be impossible for me to have less respect for the management of the Middletown, N.Y., Times Herald-Record than I already do, but the announcement Friday that they were canning three editors (including one who had more than 40 years of service to the paper) and all four staff photographers just leaves me even angrier at the heartless way they treat people.
fyou
The purge began several years ago when the Great Recession washed over the country. I was among the victims who were given walking papers over an extended period. They didn’t can us all at once. They doled it out … a couple here … three more there … a few more here. It was painful to watch the others go, but it really hit home when I showed up for work one day and got shuffled off to layoff-land before I could even try to sign on to my computer. (I tried later that day and had already been blocked from the system.)

They made us sign vows of silence to get our severance pay. I guess they could still charge me with breach of contract for even mentioning that. You know what? Fuck you, Times Herald-Record. Sue me to get your money back. Any newspaper that muzzles its own (former) staff members to execute a campaign that primarily targeted staffers who were 50 years or older and had at least a decade of service — people who earned higher salaries because of experience and seniority — deserves to lose the support of advertisers and subscribers who pay to get expert coverage. You want to rely on freelance photographers and reporters for your photo coverage? Go right ahead, but don’t expect to get any respect from the rest of the journalism community for your amateur-hour product.

You have cemented my greatest fears that between the Gannett influence of the current executive editor and the sale of the Dow Jones Local Media chain to an investor group that installed supervision by the bankrupt Gatehouse media chain would gut this once-great newspaper — the flagship paper of the Ottaway Newspaper chain — and render a bland, reader-pets-photos version of journalism.

On behalf of all the talented people you have jettisoned, I hope you senior managers suffer the same fate soon. You have earned it.

* Times Herald-Record lays off editors and photographers (jimromenesko.com)

* Frederic Filloux on what a richly funded news venture like Pierre Omidyar’s could look like: A small team of non-union young staffers working with in-house teachers and doing public interest journalism. (mondaynote.com) | A plea to Omidyar and Jeff Bezos to bring attention to stories that are overlooked by big media. (thedailybeast.com)
* The Taliban says this The Daily Beast story “violates the basic principles of journalism.” (shahamat-english.com)
* Pew reports 8 percent of U.S. adults get news via Twitter. (journalism.org)
* Bill Keller: News outlets paying freelance foreign correspondents on spec is a disturbing trend. (nytimes.com)
* The Pentagon kills the Early Bird daily news digest. “It had become too powerful, and I believe it had the tendency to take a small story and purely by accident turn it into a crisis,” says the head of the Pentagon press office. (latimes.com)
papers* Print newspaper circulation falls to the lowest level since the 1940s. (newsosaur.blogspot.com)
* New York Times CEO Mark Thompson predicts the Sulzberger family will be with the paper “for many decades to come.” (haaretz.com)
* Texas Tribune tries “a giant experiment” with sponsored content. (niemanlab.org)
* Former Freedom Communications owners say Orange County Register publisher Aaron Kushner owes them $17 million. (latimes.com)
* Deadline owner Jay Penske appears to be letting Nikki Finke dig her own grave by making herself repellent to investors, says Michael Wolff. (usatoday.com)
* A Fox 8 Cleveland reporter scolds The Call & Post for lifting her story. (@_blissdavis)
* A brand consultant says the NPR name is worth about $400 million. (npr.org)
* Former “PBS NewsHour” correspondent Ray Suarez lands at Al Jazeera America. (capitalnewyork.com)
* Comedian Patrick Tutwiler replaces Betsy Rothstein as Fishbowl DC editor. (politico.com)
* Doug Manchester’s UT-San Diego buys eight community newspapers. (utsandiego.com)
* Portland Mercury is now distributed by bicycle. (altweeklies.com)