Archive

Monthly Archives: January 2014

NBC 6 South Florida aired a story Thursday that showed a portion of web ad produced by the Republican Party of Florida. Someone inserted a “Reprehensive Party of Florida” credit line, and now the GOP tells NBC 6 that “we are currently reviewing our legal options against your station, but at minimum we demand an on-air apology for violating journalistic ethics and public discipline for any employees responsible for the creation of this graphic.” [Update: Two people have been fired. There are statements below.]

Update: NBC 6’s graphic was supplied by Capitol News Service out of Tallahassee. Here is its statement:

Capitol News Service takes full responsibility for an error that resulted in one of our clients, WTVJ incorrectly labeling on screen material. In a report in which we played a web ad by the Republican Party of Florida, our employees indicated it should have the on screen chyron “Reprehensive Party of Florida.” We deeply regret this incident. The people who made the error and reviewed it without catching it are no longer in our employ.

The news service tells me that two people were fired today – the person who did the “reprehensive” graphic and his supervisor.

NBC 6 South Florida’s statement:

We apologize to the Republican Party of Florida and to our viewers for our airing of a wrong graphic in a news story in last night’s 6 PM newscast. The story came to us from a news service we use out of Tallahassee that we have relied on for years with no issues. We do, however, know it was our responsibility to catch the graphic and we regret that we did not prevent it from airing. We are addressing this with our employees to ensure something like this doesn’t happen again. Once again, we sincerely regret this incident.

* Watch NBC 6’s report; the “Reprehensive” graphic appears at 1:35 (youtube.com)

- From the latest Rhino Times

– From the latest Rhino Times

Greensboro News & Record editor Jeff Gauger didn’t care for the Rhino Times’ “jarring” and “rude” headline on its story about a 73-year-old county commissioner who is retiring. Rhino Times managing editor Elaine Hammer tells me she didn’t read Gauger’s post, but says the backstory is explained in the piece on commissioner Linda Shaw.

“She was on the Harper Valley PTA when the song came out” in 1968, Hammer writes in an email. (Actually, Shaw was on the Harpeth Valley PTA. She tells the weekly: “I got calls from all over the country. They would ask, ‘What do you think of the song?’”)

I’ve left a message for Shaw, asking if she’s flattered or offended by being called “honey” in the headline. Update: “It was a good story, but I thought the headline was unprofessional,” Shaw tells me. “I was disappointed.”

* The Rhino Times, goofy again (news-record.com)
* Harper Valley Honey hangs it up (rhinotimes.com)

Agree.

* Microfilm recollections from my Facebook friends/subscribers (facebook.com)

- Avid Running's story about Avid Running stealing content

– Avid Running’s story about Avid Running stealing content

“We just caught someone stealing our content and tricked them into publishing a story about their theft,” WalkJogRun co-founder Adam Howitt tells Romenesko readers.

Here’s how that happened:

Earlier this week, WalkJogRun asked its Twitter followers to show their winter running garb.

Adam Howitt

Adam Howitt

Within minutes, three other fitness sites – runningaddicts.com, avidrunning.com and running-usa.com – republished WalkJogRun’s post as their own.

* http://avidrunning.com/show-us-your-winterrungear-pics/
* http://runningaddicts.com/show-us-your-winterrungear-pics/
* http://running-usa.com/show-us-your-winterrungear-pics/

“After diving deeper we discovered they’ve scraped most of our recent content,” says Howitt. “Our attorney is reviewing everything now but in the meantime we thought we’d pull a little prank. We wrote a story about their theft. Once again, it took minutes for this to appear.”

Three days later, “they’re still 100% oblivious to our prank,” says Howitt, and “they’re still pulling our content. …We’re a Boston bootstrapped business in the fitness space and take pride in writing great content for our users so it’s really frustrating to see this kind of theft taking place.”

* Avid Running, Running USA, Running Addicts stealing content (avidrunning.com)

Those hard-hitting TV editorials from yesteryear!editorial
* In 1966, a Milwaukee TV station’s editorialist said John Lennon should keep his mouth shut and the Beatles should just stay home and count their money. (jsonline.com)
* The $1 million-plus that the Charleston (WV) Daily Mail got from the sale of dailymail.com to UK’s Daily Mail was used to buy new cameras and a content management system. (post-gazette.com)
* Study: 67 percent of the guests on “Face the Nation” and “Fox News Sunday” last year were white men. (mediamatters.org)
* Time Inc. considers leaving the Time & Life Building. (bloomberg.com)
* A judge says a veteran Philadelphia mob reporter will be allowed to cover a mob trial even though his name is on the witness list. (philly.com)
* Tribune-owned Chicago magazine drops the United States Postal Service and starts using Tribune’s delivery services. (robertfeder.com)
bite* How one journalist learned to appreciate bite-sized news. (stearns.wordpress.com)
* Jay Rosen‘s beef: “We don’t have a news system that keeps us informed and helps us grasp the stories we care deeply about.” (pressthink.org)
* Oh, good: The “Go F**k Yourself” ad in Penn State’s student paper was a hoax. (collegemediamatters.com)
* Underestimate Inside.com’s Jason Calacanis at your own peril, says Adam Penenberg. (pando.com)
* The Atlantic’s Alex Madrigal is “truly befuddled” by Inside.com. (@alexismadrigal)
* Co-founder of the first Inside.com: “Enjoying the new @inside and actively using it.” (@hirschorn)
* Bon Appetit editor-in-chief Adam Rapoport calls the Super Bowl “the greatest eating holiday of the year.” (wwd.com)
* Facebook insists it’s not a media company. (mashable.com)
* A list of 76 things that the New York Times has reported are housed in a “nondescript” office space: (motherjones.com)


John Henry, who bought the Boston Globe for $70 million in cash last October, is now owner and publisher.

“My main role as publisher is to ensure that the Globe has the right management and that management has the resources to accomplish its mission,” he says.

-- From last October

— From last October

Mike Sheehan, a Boston ad executive who has been advising Henry, becomes chief executive officer.

“Sheehan will oversee all day-to-day business operations at the Globe while Henry concentrates on strategy,” says the Globe release.

* Globe owner John Henry names himself publisher (boston.com)

Read the release after the jump. Read More

Miami Herald veteran Glenn Garvin has been taken off the TV beat and moved to local news reporting, with a transportation sub-beat.garvin Garvin, who was the Herald’s TV critic for 12 years, tells me that the McClatchy paper will now rely on wire copy for TV coverage.

“This isn’t an easy change to make, but it is an important one,” Herald managing editor Rick Hirsch writes in a memo. “We believe Glenn can bring energy and breadth to our daily report as we try to shift resources to coverage areas people can’t get from other national and local sources.”

I invited Garvin to share his thoughts on the assignment change; he offered none.

* More musical chairs at the Miami Herald (randompixels.blogspot.com)

Earlier posts:
* Olbermann vs. Garvin is called “Battle of the Blowhards” (miaminewtimes.com)
* Garvin says “my personal relations with the Kochs were unpleasant” (jimromenesko.com)
* Jack Shafer mentions Garvin as someone who’s been a big influence (mediabistro.com)

Most trusted TV news outlet
1. Fox News (35 percent of Americans say they trust it more than any other TV news outlet)
2. PBS (14 percent)
fox3. ABC (11 percent)
4. CNN (10 percent)
5. CBS (9 percent)
6. Comedy Central and MSNBC (6 percent for both)
7. NBC (3 percent)

Least trusted TV news outlet
1. Fox News (33 percent say it’s least trusted)
2. MSNBC (19 percent)
3. Comedy Central (14 percent)
4. CNN (11 percent)
5. ABC (5 percent)
6. CBS (4 percent)
7. NBC and PBS (2 percent)

Public Policy Polling, which conducted the survey, points out:

newpbsWhen you look at the 8 outlets we tested individually, only one is clearly trusted by a majority of Americans. That’s PBS, which 57% say they trust to 24% who don’t. Most Democrats (80/6) and independents (49/31) trust it and it at least gets an even split with Republicans at 38%.

* Fox News once again most and least trusted name in news (publicpolicypolling.com)
* See the full survey results in PDF format (publicpolicypolling.com)




The Shorenstein Center has named the six 2014 Goldsmith Prize for Investigative Reporting finalists. They are:

* The Center for Public Integrity, partnering with ABC News on “Breathless and Burdened: Dying from Black Lung, Buried by Law and Medicine.”
gold
* The International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) for “Secrecy for Sale: Inside the Global Offshore Money Maze.”

* The Investigative Reporting Program (IRP) at UC Berkeley’s School of Journalism, The Center for Investigative Reporting (CIR), FRONTLINE, Univisión Documentaries, and KQED
for “Rape in the Fields/Violación de un Sueño.”

* Miami New Times for “Biogenesis: Steroids, Baseball and an Industry Gone Wrong.”

* The Milwaukee Journal Sentinel for “Deadly Delays.”

* The Wall Street Journal for “The Lobotomy Files.”

Each finalist receives $10,000. The winner – to be announced March 5 – gets $25,000.

* Shorenstein Center announces six Goldsmith Prize finalists (shorensteincenter.org)

The News Media Guild says most Associated Press journalists are withholding their bylines for 24 hours, starting at 12:01 a.m. Thursday.
ap
Guild president Martha Waggoner tells me that 110 of 115 bureaus are participating in the byline strike. The journalists are primarily protesting the AP’s health care and job-transfer proposals, she says. The two sides return to the bargaining table on Monday. The last AP contract expired in August.

Some question the effectiveness of byline strikes, but Waggoner says “the main point is to show the company that the staff is unified in opposition to the proposals.”

AP spokesman Paul Colford says: “The withholding of bylines today has been permissible under AP’s contract with the News Media Guild, as negotiations toward a new agreement continue.”

* AP journalists hold byline strike in fight for “fair contract” (huffingtonpost.com)
* AP union members oppose company’s health care proposals (newsmediaguild.org)

The News Media Guild’s release is after the jump. Read More