Archive

Daily Archives: March 19, 2014

This was in Wednesday’s Tri-City Herald in Kennewick, Washington. Executive editor Laurie Williams explains:

Corrupt photos discovered just before deadline forced us to ditch all the art on the page. Our copy desk editors tried to fill the space the best they could before we had to send the page. We were 45 minutes late to press.

technical

h/t @cyclingreporter for my headline


* Milwaukee Journal Sentinel’s restaurant-inspection beat reporter Lydia Mulvany (left) has an inspector go through her kitchen. lydia “In the end, they slapped me with eight ‘critical’ violations, infractions that are more likely than others to cause a food-borne illness.” (jsonline.com)
* A jury returns a $563,000 libel verdict against the Boston Herald. (masslawyersweekly.com)
* George Curry: The Obama administration “has time for all types of bufoonery but they will not respect the black press enough to give us an interview.” (crewof42.com)
* A Daily Mail Online staffer says the newsroom vibe is “head down, bum up,” with no time for office chit-chat. (observer.com)
* Dozens of news outlets sign a friend of the court brief on behalf of Patch editor Joseph Hosey, who faces jail for refusing to name a source. (patch.com)
* Newspaper editor Roman Romanenko‘s letter to Vladimir Putin gets thousands of shares. (rferl.org)
* Don’t blame C-SPAN for the U.S. House’s bad reputation, says Stephen Hess. (usatoday.com) | Brian Lamb explains why he launched C-SPAN. (reason.com)
* Walt Mossberg and Kara Swisher will be honored at the Mirror Awards ceremony in June. (newhouse.syr.edu)
* Conservative columnist David Frum joins The Atlantic. (politico.com)

The Box Elder News Journal in Brigham City, Utah, has run about a dozen of 61-year-old Don Dunbar’s letters in the past year, but he wants more of them published.stay He’s stopped at the homes of newspaper staffers to lobby for publication of his opinions “that alternately decry creeping socialism, President Obama and United Nations agendas.”

Earlier this month, Dunbar went to the newspaper offices and threatened to sue if his latest letter wasn’t published. The piece of paper was tossed back and forth during Dunbar’s March 3 argument with associate editor Mike Nelson. Five days later, the News Journal sent Dunbar a certified letter informing him that police will be called if he stops by the office or staffers’ homes again. A stalking injunction is pending before a judge.

“Enough’s enough,” says Nelson, who tells me he hasn’t heard from Dunbar since their March 3 fight.

The News Journal is a 12,000-circulation weekly.

* Box Elder News Journal seeks injunction against letter-writer (standard.net)
* Another matter: Utah vs. Don W. Dunbar – available on iTunes (apple.com)

A Romenesko reader writes: “I’m just passing along another ‘opportunity’ for journalists to work for free. I’m just sending it to you because it makes my head explode.”

pipeShe sent an email from Roosevelt Institute Pipeline advertising an unpaid blogging/social media position that requires a six-month commitment “with the possibility of renewal.”

From the email:

unpaid

The Roosevelt Institute, by the way, has $17 million in assets and pays its CEO over $200,000 a year.

* “If you’re smart enough to do this job, you’re probably too smart to apply” (facebook.com/jimromenesko)

Roosevelt Institute responds:

As Vice President of Communications for Roosevelt Institute, I am grateful that Jim Romenesko continues to uphold journalistic standards. And, I’m only sorry that RI came to his notice through this blundered posting for a writing opportunity. Thanks to Romenesko readers for staying on the case, too.

As my colleagues have also posted elsewhere, the heart of the assessment – e.g. that work should be paid for, not least of all by an organization like ours that promotes broadening prosperity and fair labor practices — is dead on, and Roosevelt Institute will be sending out a corrected version of the Pipeline blogging opportunity soon to reflect that.

Please allow me to provide some context for how this mistake was made: Among its many activities, the Roosevelt Institute supports two member networks – one of undergraduates and one of young professionals. The goal of our civic organization is to ensure that young people can participate in larger policy conversations, where there are often high barriers to entry. We are fortunate that we have many emerging writers and policy thinkers who want to post their work on our professional blog, the Next New Deal. We devised the writing opportunity on the New Guard blog, which is an NND sideblog, as an outlet for new writers who asked for support in developing their voices. The New Guard is conceived as an incubator for new writers and does not require a fixed time commitment; we used language in the posting that mangled and misstated our intentions, for which we apologize.

To restate, the Roosevelt Institute is committed to progressive workplace practices – for our regular roster of bloggers, our interns, our student leadership, and all of our staff. Thanks for the opportunity.

Cathy Harding
Vice President, Operations & Communications
Roosevelt Institute

upyour

An El Paso Times staffer received this graphic from a former colleague, who asked in an email: “What this for real?” The veteran Texas journalist tells me: “I’d never seen it before. The news event in the lead headline appears to be from December 1966. Best guess is this was circulation guys with too much time on their hands.”

In case you can’t read the copy:

How would you like to open your door and find a “newsboy” like this delivering your morning or afternoon paper? At Newspaper Printing Corporation we are considering new go-go age techniques like this to keep our circulation up. It might up yours, too!

* A Detroit TV station’s business editor is furious about GM’s Tuesday press conference. “GM invited only 10 print reporters … the usual gang that could be counted on to ask questions that would not shock or otherwise fluster the new CEO. (clickondetroit.com)
verge* The Verge doesn’t share daily traffic stats with its writers. “All we’re told are the monthly totals, which basically just tick up every month,” says a reporter. “So every meeting it’s like ‘great, another record month, everybody wins.'” (ajr.org)
* The student paper at John Brown University in Arkansas is criticized for an op-ed attacking yoga and Hinduism. (insidehighered.com)
* Wall Street Journal wine columnist Jay McInerney is moving to Town & Country. (wwd.com)
* Witnesses heard “an unusual noise” before Tuesday’s KOMO-TV helicopter crash. (seattletimes.com)
* Ted Gioia: “We need smart musical criticism more than ever nowadays.” (thedailybeast.com)
* Denver’s KDVR-TV won’t say if anyone was disciplined for the penis-on-the-screen blooper. (denverpost.com)
* Leon Wieseltier defends opinion journalists’ “bullshit.” (newrepublic.com)
* New York Observer’s new magazine-style format debuts. (@patkiernan)
* Meet the guy whose job is to get people to say, “Oh my God, watching TV with Twitter is so much better than watching TV alone!” (qz.com)caption
* What happens when you have a lightly staffed copy desk. (@ScottBort)
* New York Times public editor Margaret Sullivan uses “AnonyWatch” to point out quotes that should be attributed. (nytimes.com)
* Five-week-old social app Secret is “nothing more than what you would see etched on a bathroom wall,” says a venture capitalist. (nytimes.com)
* Director-writer Ryan Murphy options Bill Dedman‘s “Empty Mansions.” (deadline.com)
* @GSElevator finds a new publisher after losing Simon & Schuster imprint Touchstone. publishersweekly.com)
* Robots won’t be taking your newsroom job anytime soon. (cjr.org)