Daily Archives: November 14, 2014

The Poynter Institute announced late Friday afternoon – when bad news is always released – that it lost $3.5 million in 2013, and expects to report another loss at the end of 2014.
Poynter lost $1,747,581 in 2012, and $3,815,144 in 2011, according to public documents.

From Poynter’s story:

Poynter’s staffing levels dropped in 2014, [president Tim] Franklin said, and he declined to comment on whether they’d fall further in 2015, as his plans for next year’s budget are not yet complete.

Poynter has tightened its belt in a variety of ways in recent years. For example, it once put its National Advisory Board members up at the five-star Vinoy Hotel for their annual meeting; this year they were sent to the Hampton Inn.

Total compensation for highest-paid Poynter employees
Chairman Paul Tash: $516,040
Former president Karen Dunlap: $261,186
Treasurer Jana Jones: $300,604
Poynter Foundation president Christine Martin: $237,932
Vice president Roy Peter Clark: $139,154
Faculty member Butch Ward: $173,735
Faculty member Al Tompkins: $126,001
Faculty member Kenny Irby: $124,308
Faculty member Jill Geisler: $123,229
Faculty member Howard Finberg: $117,166

* A PDF of Poynter’s Form 990 is here.

What readers saw in Friday’s Chicago Sun-Times sports section:

What they were supposed to see:

Sun-Times publisher and editor-in-chief Jim Kirk tells Romenesko readers:

Tribune’s printing plant somehow received an unedited version of the page long before deadline Thursday evening. A few hours later when we sent the edited version of the page that included the headline, that page didn’t get on the press. Ordinarily we get papers delivered between editions. That didn’t happen Thursday night, so no one in our building saw the problem before our last edition. We are investigating every aspect of the process in an effort to make sure something like this doesn’t happen again.

In terms of the e-edition [which had the correct headline]: we push all the pages for the e-edition from here after the final edition. So the e-edition carried the final edited page.

* Interesting headline in the Sun-Times today (@BenFinfer)


* For an F.S.U. player, a hit-and-run becomes traffic tickets (
* “You can block but you can’t hide the truth F.S.U.” (@leslieNYT)

* Update: Twitter: “We quickly restored access to the URL and apologize for the error” (


You’re not Charlotte Observer’s finance editor, Martin; you’re “Portrait of smiling business man” stock photo.

“Those credentials on that [Martin Glover] LinkedIn profile are not accurate,” Observer business editor John Arwood tells Romenesko readers. “No one named Martin Glover has worked in the newsroom during that time period.”

Glover is just one of the fake journalists on the website. Another one named “Julia Trello” says she was a Washington Post staff writer from 2010 to 2012; that’s not true, Post staffers tell me. (She’s never worked at the Los Angeles Times, either, I’m told.) Phoblographer editor-in-chief Chris Gampat tells us that he shot the photo that Trello is using on social media sites, and that Grace Morales is the model. Scroll down to see her photos.) Gampat says he’s reported Trello’s fake profile to LinkedIn.

Update: Gee, lead author Robin Renford, you sure look a lot like Columbia University professor Chris Blattman. (The prof tells he just learned about his photo being used on the fake profile. Thanks to Matthew Zeitlin for that find.)

I’ve called – “one of the leading online resources of product reviews and comparisons” – and asked for a comment.

* My readers investigate’s fake journalists (

* Update: CompareCamp is a review site to avoid at all costs (
* Review site falsely says writer worked at Charlotte Observer (

Update 2: The “Our Authors” page has been pulled, but it’s cached here.

Tribune Publishing says its new Discretionary Time Off (DTO) policy “eliminates a fixed number of paid time off days and instead gives employees, subject to the professional judgment and approval of their supervisor, the freedom to decide when and for how long to take time off.” DTO goals: Reduce employee burnout and create better work-life balance.

Tribune Publishing memo:

From: Internal Communications
Sent: Thursday, November 13, 2014 3:07 PM
Subject: New Discretionary Time Off Policy


Tomorrow afternoon we will be introducing a new Discretionary Time Off (DTO) policy for all exempt (salaried) non-union employees that will become effective January 1, 2015.TRIB DTO is designed to create a flexible workplace for better work-life balance, encourage employee productivity and creativity and reduce employee burnout and administrative tasks associated with tracking time off. In general this new policy eliminates a fixed number of paid time off days and instead gives employees, subject to the professional judgment and approval of their supervisor, the freedom to decide when and for how long to take time off.

The success of the policy is dependent on open communication between supervisors and employees. Supervisors are expected to allow their employees to take reasonable time off to recharge and attend to personal matters outside of the office. Abuse of this policy by either supervisors not allowing for time off or employees taking too much time and not attending to their work responsibilities will be managed through performance./CONTINUES Read More

An Orange County Register staffer writes: “All associates (newsroom included) are asked to deliver the newspaper because they can’t find enough drivers following the catastrophic move away from their deal with LA Times. Those of us who agree to wake up at 4 a.m. to deliver 600 papers will get $150 Visa Gift cards. Sad thing is that many of our young reporters who make peanuts are actually signing up to make some extra cash.”

This company-wide memo was sent by Orange County Register spokesman Eric Morgan:

Your help is needed to ensure ALL routes are covered this Sunday. Our goal is to COMPLETELY ELIMINATE all missed deliveries!

You will receive $150 Visa cash card for delivering a full route (500-600 homes) or $100 for a mini-route (200-300 homes). If you are an hourly employee, you will earn overtime (if applicable) AND the Visa cash card.

Signups will be accepted on a first-come, first-served basis – so please register right away.

A second tipster writes: “OCR suggests 2 people deliver the papers, one driving and one throwing papers. That works out to $75 a person for 3-6 hours work, starting at 3 a.m. (plus gas and wear and tear on the vehicle).”

* Thanks for offering to help with Sunday deliveries (
* Earlier: LAT stops delivering OCR after not getting paid (

Update: Lots of comments from my Facebook friends and subscribers (

* The Onion hires a financial adviser for a possible sale. ( | Vox should buy it and explain the jokes. (@joshgreenman)
* Conde Nast agrees to pay $5.8 million to settle former interns’ class-action lawsuit. (
forget* A misdirected World Health Organization email reveals that “BuzzFeed is banned.” (
* What happens when you put famous novelists’ words into the Hemingway app. (
* After his experience, Billy Penn founder Jim Brady sees value in “starting small and making every dollar count.” (
* Ken Doctor on Talking Points Memo: “A going concern, but like all others, still edgy about where money is going to come from in the next several years.” (
* So true: “We read into the New York Times Styles section as much as we read it. Is it irresponsible bullshit or harmlessly fatuous?” (
* UC Berkeley journalism students’ Richmond Confidential investigates Chevron’s campaign contributions. (
* Newspapers no longer care much about customer service. (
* Oklahoma Daily gets two universities to release parking ticket records. (
* Conan O’Brien chats with Chuck Todd. ( | Part Two
* Poynter, which has reported seven-figure losses in recent years, says it may sell land to University of South Florida. (
* After 32 years of losses, Washington Times expects to be profitable in 2015. (
* Claim: Fox News fails cultural conservatives with (nearly) around-the-clock coverage of Kim Kardashian‘s butt. (

Amol Sharma, who joined the Wall Street Journal in 2005, has been promoted to Media and Marketing bureau chief. “Amol has been the group’s deputy bureau chief for the better part of two years,” notes Journal business editor Dennis Berman. “In a player-coach role, he has helped edit the group’s coverage of TV, advertising and publishing while covering big media companies such as Time Warner, Viacom, CBS and Fox.”

From: Berman, Dennis
Sent: Thursday, November 13, 2014 2:44 PM
To: WSJ All News Staff
Subject: Hail to the Chief: Amol Sharma

Congratulations to Amol Sharma [pictured], who today becomes the new bureau chief for the Media and Marketing group here in New York.
These industries are in the midst of deep transformation, and Amol is uniquely suited to lead the great group of reporters who are covering the change at both MAM and CMO Today.

Amol has been the group’s Deputy Bureau Chief for the better part of two years. In a player-coach role, he has helped edit the group’s coverage of TV, advertising and publishing while covering big media companies such as Time Warner, Viacom, CBS and Fox.

Amol joined the Journal in late 2005 to cover telecom and technology in New York, writing about big M&A deals and the rise of the iPhone and Android.

From 2009 to 2013 he was a senior politics and business reporter based in India, where he profiled now-Prime Minister Narendra Modi, chronicled Google’s battle with the government over free speech, and followed a bag of cucumbers from a village to a city for a Walmart story.

Amol grew up in Webster, Mass and went to Tufts University. He’s got a wicked jump shot and plays a Gibson semi-hollow-body guitar but spends most of his time focused on his three-month-old daughter.

Congratulations, Amol.

Amol Sharma on Twitter
Amol Sharma’s story on Cucumbers and Walmart
CMO Today