Archive

Monthly Archives: December 2011

What I tweeted to @romenesko followers today:

* Online shopping while intoxicated has long benefited high-end specialty retailers
* Dave McKenna – author of “The Cranky Redskins Fan’s Guide to Dan Snyder” – leaves Washington City Paper
* Best & worst of 2011 sports journalism (TV, radio and online), according to @richarddeitsch
* Milwaukee daily’s $2.35/week “JS Everywhere” digital subscription plan launches Jan. 4
* Daniel Pearl’s father, a UCLA prof, is a leader in the field of artificial intelligence
* George Vecsey: “There may not be much future for the kind of sports column I did” at NYT

Statement from New York Times corporate communications (3:35 p.m. ET):

An email was sent earlier today from The New York Times in error. This email should have been sent to a very small number of subscribers, but instead was sent to a vast distribution list made up of people who had previously provided their email address to The New York Times. We regret this error and we regret our earlier communication noting that this email was SPAM.

* The email was supposed to go to about 300 people, but went to over 8 million

Follow-up email to readers

From: The New York Times
To:
Subject: CORRECTION: Important information regarding your subscription
Date: Dec 28, 2011 3:17 PM

Dear New York Times Reader,

You may have received an e-mail today from The New York Times with the subject line “Important information regarding your subscription.”

This e-mail was sent by us in error. Please disregard the message. We apologize for any confusion this may have caused.

Sincerely,

The New York Times

——-

Reader Jeff Prescott sends this email:

Major New York Times snafu!

I don’t know how many subscribers were told they requested their home delivery subscriptions to be cancelled…but it seems to be many..

i just spoke with exasperated phone operator….

Not sure if it is computer problem or hack!!

I also received the email this morning and figured it was a glitch because I stopped home delivery about a year ago in favor of a digital subscription. I’ve called the Times for an explanation and will post it when it arrives.

UPDATE: “It appears to be spam,” tweets Timesman Robert Christie.

ANOTHER UPDATE: Here’s what the Times has told employees:

From: NYT COMPANY MAIL
Date: Wed, Dec 28, 2011 at 2:05 PM
Subject: Regarding spam note about New York Times subscription
To: [ALL EMPLOYEES]

Dear Colleague,

Please be aware that a spam message was sent broadly today with the subject line “Important information regarding your subscription.” This e-mail was not sent from The New York Times. If you received it, please delete it. We will be alerting subscribers immediately.

Corporate IT

ANOTHER READER SENDS THIS EMAIL:

the strange thing is their claim that this was spam. the sending/return email address certainly looked legitimate. seems like the more plausible explanation is either A) a mistake by an employee in the circulation department or B) an in-house attempt at mischief-making by one of the disgruntled employees who signed the angry Robinson manifesto the other day.

Steve Yelvington tweets: “Read the email headers. SPF certifies NYT arpproval. IP address belongs to Epsilon, an email firm that was hacked last spring.”

Here’s the spam message:

From: The New York Times
To:
Subject: Important information regarding your subscription
Date: Dec 28, 2011 12:03 PM

Dear Home Delivery Subscriber,

Our records indicate that you recently requested to cancel your home delivery subscription. Please keep in mind when your delivery service ends, you will no longer have unlimited access to NYTimes.com and our NYTimes apps.

We do hope you’ll reconsider.

As a valued Times reader we invite you to continue your current subscription at an exclusive rate of 50% off for 16 weeks. This is a limited-time offer and will no longer be valid once your current subscription ends.*

Continue your subscription and you’ll keep your free, unlimited digital access, a benefit available only for our home delivery subscribers. You’ll receive unlimited access to NYTimes.com on any device, full access to our smartphone and iPad® apps, plus you can now share your unlimited access with a family member.†

To continue your subscription call 1-877-698-0025 and mention code 38H9H (Monday–Friday, 8:30 a.m. to 8:30 p.m.; Saturday, 9 a.m. to 3 p.m. E.D.T.).

-- tweet from Bellingham Herald's executive editor

After Occupy Bellingham protesters were told to leave a public park, the group’s legal advisor insisted that Occupy is “a first-amendment-protected activity” and that city officials are “encroaching on their first-amendment rights.” Meetings about this were held Tuesday afternoon, but…

The protesters refused to let a Bellingham Herald reporter in the meetings and tried to keep the reporter out of the area, claiming they were private meetings even though they were being held in a public park.

* Occupy Bellingham campers to be evicted from park Wednesday morning

The New York Times Co. announced this afternoon that it’s selling its Regional Media Group newspapers to Halifax for $143 million. (Earlier post.) From NYT RMG’s FAQ:

4. What is the process for determining who will be hired?

Halifax has decided who it will hire. Again, you will be notified within the next 48 hours whether the buyer will be offering you employment. The New York Times Company has not been involved in that decision.

Here’s the letter that Regional Media Group employees received along with the FAQ:

December 27, 2011

Dear Regional Media Group Colleague,

Today The New York Times Company announced that it intends to sell the properties within the Regional Media Group. Since it is understandable that this change can be cause for concern regarding your future employment with The New York Times Company, we prepared this letter and the attachment, Frequently Asked General Questions for Regional Media Group Employees, to assist you. Please review the attachment and feel free to contact the Shared Services Center with your questions by calling 800-900-8698.

You and your family members may also contact the Company’s Work/Life Assistance Program through Corporate Counseling Associates by calling (800) 833-8707, 24 hours a day, seven days a week and speak with a professional counselor confidentially.

Sincerely,
Susan Murphy

December 27, 2011

Frequently Asked General Questions for Regional Media Group Employees

1. Why are you selling the Regional Media Group?

While it was not planned, we were approached by Halifax Media Holdings LLC. We are pleased that the newspapers will be sold as a unit and that Halifax Media Holdings anticipates offering employment to the vast majority of employees. The sale of our Regional Media Group will enable The New York Times Company to continue our transformation to a multi-platform media company and further sharpen our focus on the development of our brands nationally, globally and in the northeastern U.S./CONTINUED Read More

* Chile Supreme Court tells newspaper to pay $125K to 13 people burned while trying faulty churros recipe
* NYT sells 16 regional papers to Halifax for $143M | Earlier: Halifax jumps the gun
* California Bar should be so lucky as to have Stephen Glass as a member, says Joe Nocera
* NYT promotes longtime design director Tom Bodkin to deputy managing editor
* Newseum parent Freedom Forum cuts expenses, but still reports $59 million deficit

Does your news organization credit YouTube or the video creator?

A Twin Cities journalist who asked not to be named sends this email:

The Minneapolis Star Tribune did something that is one of my biggest pet peeves in the journalism world. Up here yesterday, we had a 200-person brawl at Mall of America. Being 2011, someone took video of the melee on their phone. And being 2011, someone posted it to YouTube. The Star-Tribune posted it to their site, but instead of embedding the video via YouTube, they imported it into their own player. One can only assume this was to put ads in front of it. I think that’s tacky, but not terribly so.

But where they really screwed up, in my sometimes-humble opinion, is they credited the video to “YouTube,” rather than to the creator of the video. I think that’s analogous to the Star-Tribune being credited as “The paper.” I think a lot of journalists think anything that’s on YouTube or Flickr is their’s for the taking and there’s no need to credit the actual creator of the work. It smacks of that whole idea that anything on the Internet is fair to use. Ask Judith Griggs how that turned out for her!

I did some searching and found that most news outlets credited YouTube for their Mall melee images. The screenshot above — from Google Images — was also credited to YouTube.

I’ve invited the Star Tribune – check your email Stan Schmidt! – to respond.

UPDATE: Terry Sauer, Assistant Managing Editor/Digital, sends this response:

Regarding the YouTube videos on the Mall of America violence Monday, we probably could have crafted a tighter credit line, but the reasons behind going this route included our wanting to grab a compilation of more than one video since none on their own were all that great, being able to dub out the foul language and also not subject users to the racist comments on YouTube. In addition, crediting users on YouTube generally only yields an anonymous user name, and not their real name. I’ll also point out we do not have any preroll advertising on this video.

“The New York Times has decided to get out of the podcast business,” listeners of The Caucus podcast were told last week.

That’s not exactly right, I’m told.

“Yes, we’re re-evaluating our podcast schedule for the coming year,” a Times spokeswoman tells me. “Some will continue, but many will be discontinued. Among those that will continue: Book Review, Science Times and the Front Page.”

John Geddes, managing editor for operations, says in a statement:

We’ve been producing podcasts for more than eight years. We’ve learned a lot by doing them and many have a loyal following. But a recent assessment of where the newsroom puts its resources came to the conclusion that there may be other venues and programs that may be more advantageous in connecting with our audience.

Boston Globe editor Marty Baron says in a tweet that his paper dropped podcasts years ago. “Big time commitment, little gain,” he writes.

Hotelier Doug Manchester (left), who recently bought the San Diego Union-Tribune, tells his readers that “I pray that ownership of the U-T will provide me the opportunity to support our community, promote the economic strength of the region and improve the lives of all San Diegans.” He adds:

I take the stewardship of San Diego’s primary and most significant media very seriously. We will adhere to the highest standard of journalistic integrity and objectivity. We will do our part to be a positive force in our diverse community as we create a superior newspaper and a complement of digital information sources.

Manchester wishes San Diego residents a merry Christmas and prosperous new year, but they aren’t able to return good wishes because, oddly, “comments on this story are closed.” I’ve inquired why.

* Publisher’s note: A day to count blessings and share happiness

* Nov. 17: A newsmaker buys the local newspaper (Voice of San Diego)

UPDATE: Union-Tribune editor Jeff Light sends this email:

We turned off the comments on that piece because I didn’t like the way it was going. The publisher’s letter brought together his thoughts about San Diego and his new stewardship of the Union-Tribune with his personal feelings of faith on the occasion of a religious holiday. I think it was written from the heart, as a sincere message of good will.

In the early comments, you could tell that some people took it that way, and others did not. Soon there was a debate heating up about competing religious dogma, the historical accuracy of Catholic doctrine, and the virtues of the writer.

I thought all of that was way off base. My reaction was, hey, it’s Christmas, let it go. Someone tried, in their own way, to say something nice, and now we’re headed for acrimony and debate.

Not every utterance needs a response on every occasion.

McClatchy will announce next month whether the copy desks at its five California newspapers will be consolidated. Sacramento Bee bosses want the central desk to be in their newsroom, but McClatchy’s HR director says that will depend on whether the Bee can host the desk at a cost that’s acceptable to the publishers of the other McClatchy papers in California, which have lower salary scales.

Company lawyer Bob Ford said later that creating a separate guild unit for the consolidated desk made sense because there would be a lot of separate labor issues unique to the new desk.

The guild says it’s willing to a separate unit for central desk employees.

* Desk consolidation decision expected in January

* A glimpse inside a war photographer’s camera bag
* Of all news content this year, Afghanistan accounted for about 2% of U.S. coverage
* PhoneDog sues ex-employee, says his Twitter followers list is a customer list
* New York Times tells union it wants to restart contract talks
* No reason for political journalists to dumb down stories so everybody can understand them
* Pentagon finds no fault in its ties to TV analysts | Related

A journalist who asks to remain anonymous sends this email:

Sometimes the actions of publishers astound me. After the recent shooting at Virginia Tech, Tamara Dietrich, a columnist at the Daily Press in Newport News, Va., wrote a column that portrayed the school as snake-bit and a dangerous place to get an education. The column ran on A1 as a sidebar to the main story about the death of police officer Deriek Crouse, although it received more type real estate. As expected, Hokie nation rose up and complained en masse about the column, flooding the paper with calls and emails over it. Publisher Digby Solomon wrote an apology a few days later, but it was buried inside. What makes the story interesting, though, is that it appears the Daily Press has scrubbed the offending column from its website. Solomon’s apology is still there, but any links to the column that I found in numerous blogs results in a page not found error.

The reader sent a second email a short time later:

I managed to finally find a cached page of the column. Here’s the link.

I have invited the publisher, columnist and vice president of content to comment.

* Another shooting at Virginia Tech – the snake-bit college
* An open letter to Tamara Dietrich from a Hokie alumni
* The weight of our words can carry; “we apologize and share our profound regret”