Archive

Monthly Archives: June 2013

TOTN

* Host Neal Conan is applauded after leaving the studio (@jrovner) | (@elisewho) | (facebook.com/jacki.lyden)
* Listen to the last “Talk of the Nation” show on NPR (npr.org)
* Read “Talk of the Nation” tributes on Twitter (#totn)

Retired Chicago Sun-Times book editor Henry Kisor wrote this morning that the paper’s “regular coverage of the literary world will end” when the book pages and Sunday Show entertainment section are folded into the “gaudy Splash! celeb-and-style section” on July 14.

I sent Kisor’s link to Sun-Times editor Jim Kirk and he came back with this statement:

Sunday Splash becomes the destination for entertainment, culture and style.splash The section will have an entertainment focus, with both local and national entertainment personalities featured on the cover on a regular basis. The Chicago Sun-Times remains committed to cultural coverage. Our critics and cultural reports, including books coverage, will be prominent components of our daily and Sunday products, both in print and online.

* R.I.P. Chicago Sun-Times books (henrykisor.blogspot.com)

Salon.com lost $3.9 million in its last fiscal year and now has an accumulated deficit of $116.4 million, but CEO Cynthia Jeffers remains upbeat. She says in a release:

salonSalon has made major strides over the past year towards profitability. The bottom line is that debts our down, revenues are rising and traffic continues to increase. I expect the recent launches of our mobile and community initiatives will keep us on pace to continue these positive trends moving forward.

* Salon’s $3.9M loss for the year pushes deficit to $116M (bizjournals.com) | (Salon’s release)
* From 2001: Can slowly fading Salon make it? (ajr.org)
* From 2012: How is Salon still in business? (siliconbeat.com)

hatecrime

KOAT-TV reports the weekly Santa Fe Reporter is “under fire” for this Summer Guide illustration resembling Our Lady of Guadalupe. “That’s blasphemous,” one man told the station. Editor Alexa Schirtzinger (pictured below) declined to be interviewed by KOAT, but she tells Romenesko readers:

The strange thing is that the Summer Guide was actually published June 12 — more than two weeks ago.editor When it first came out, we got maybe two letters from local residents, and a couple of calls complaining about the cartoon’s resemblance to the Virgin of Guadalupe. Then silence, and then a flood of comments and TV reports this week.

As to whether the cartoon is supposed to resemble the Virgin of Guadalupe — yes, it is supposed to relate to what has become a cultural (and even commercialized) as well as a religious symbol. It is not meant to “be” the virgin herself. And while we’ve received a lot of emails accusing us of blasphemy, we’ve also gotten some pretty positive responses to the effect of “Art is supposed to make people think!”

* Newspaper criticized for Virgin Mary of Guadalupe cover (wave3.com)
* Priest: “I am personally and professionally insulted by the cover” (sfreporter.com)

UPDATE: Read reactions from my Facebook friends and subscribers.


walesWikipedia founder Jimmy Wales’ income “is a topic of constant fascination,” writes Amy Chozick, and he’s well rehearsed in brushing off questions about it.

When I brought up the topic recently, Wales seemed irritated. “It rarely crosses my mind,” he said. “Reporters ask me all the time and expect me to say: ‘I’m heartbroken. Where’s my billion dollars?’”

On two occasions, he compared himself to an Ohio car salesman. “There are car dealers in Ohio who have far more money than I’ll ever have, and their jobs are much, much less interesting than mine,” he said during one conversation.

* Jimmy Wales is not an Internet billionaire (nytimes.com)

* Glenn Greenwald’s “a man of superficial contradictions.” (buzzfeed.com) | (gawker.com)
* “False balance is a real bugaboo” with readers, says New York Times public editor Margaret Sullivan. (usatoday.com)
o* Ken Doctor: Is the Oregonian ready for prime time as a digital-heavy company? Not yet, certainly. (niemanlab.org)
* What should the Oregonian Fund do with the money its raised? (1320Broadway.com)
* “I certainly wasn’t looking for a new job — I loved what I was doing at Columbia,” says Sree Sreenivasan. (blogs.wsj.com)
* Yahoo! News gets a new look. (yahoo.tumblr.com)
* Watch yesterday’s Guild-hosted discussion about the Koch brothers and Tribune. (vimeo.com)
* Fifteen minutes of fame for SCOTUSblog intern. (mediabistro.com)
* Vogue editor Anna Wintour tweets for the first time via @voguemagazine. (adage.com)
* Reporters should get out more, says a veteran editor. (ajr.org)
* Letter to Prudie: “My publisher is not a receptive person when it comes to change.” (slate.com)
* An academic’s rules for Twitter, and reaction to them. (saideman.blogspot.ca)

marriagefronts
* Gay marriage on the front pages … and then there’s the Post (@jorcohen)
* Did SF Chronicle have a special section? No gay marriage on 1A (newseum.org)
* Newseum’s curator likes USA Today’s “Rainbow Rulings” cover (newseum.org)

UPDATE: Several readers report the San Francisco Chronicle had a special section on top of the A section.

UPDATE 2: Here’s the cover:

chron


* Cablevision shutters Newsday Westchester. I’m told that 31 people were laid off. (lohud.com) | (thewrap.com)
newsday* A freelancer reporter loses her $35/story gig after voicing her opinion at a meeting she was covering. (njherald.com)
* The reader who sends this link about cable news’ Texas filibuster noncoverage writes: “You know you’re in a sad state of affairs when Time magazine is basically calling your medium obsolete.” (time.com)
* Frank Rich: Try to name one piece of news that David Gregory has broken. (nymag.com)
* Baltimore’s police spokesman is transferred after 28 people are shot in just a few days. The department wants to refocus its message. (thedailyrecord.com)
* “The Koch Brothers are very active in media already,” John Nichols said at this morning’s National Press Club event. (mediamatters.org)
* Bloomberg News reporter had 18 ledes ready for today’s Supreme Court rulings. (washingtonpost.com)
* Glenn Greenwald: “My personal life, like pretty much everyone’s, is complex and sometimes messy.” (guardian.co.uk)
* The new editor of UK’s Sun says Page 3 topless women will stay because they’re “a good way of selling newspapers.” (guardian.co.uk)
* CNN’s revived “Crossfire” won’t have a live audience. (huffingtonpost.com)
* Teens describe the stories they wished their school newspapers covered. (scrippsjschool.org)
* Tony Rogers: “Let’s once and for all declare the death of the death of newspapers.” (about.com)
* “Anyone who thinks print is dead should answer newsroom phones when print subscribers don’t get their papers bc of production issues.” (@jenniferamur) | Production problems prompt Milwaukee Journal Sentinel to lower its paywall. (jsonline.com)
* Jaweed Kaleem of the Huffington Post placed first in the 2013 American Academy of Religion Award for Best In-Depth Newswriting on Religion. Jessica Ravitz of CNN placed second, and G. Jeffrey MacDonald, writing for the Christian Science Monitor, placed third. (aarweb.org)

Kenneth Walsh writes after getting a copy of his brother Bill’s new book, “Yes, I Could Care Less: How to Be a Language Snob Without Being a Jerk”:

Had heard a rumor about the dedication, but was tickled when I saw it in print — complete with my brother Terence’s name misspelled. To even it up, Bill added an old-school proofreader’s mark, because spelling Terence — which he is used to getting as Terrence or Terrance, both acceptable alternatives — as TERANCE is about as ridiculous as spelling my name KENNATH.

UPDATE: Bill Walsh, a Washington Post copy editor, tells Romenesko readers: “My editor was very apologetic. On the bright side, the first printing was only 6,000 copies, so we’ll get it fixed once those collector’s items get snatched up. And I’m trying to correct the copies I sign.”

NEWBOOK

* “Care” package: A journalist gets his copy-editor brother’s book (kennethinthe212.com)
* Earlier: LinkedIn says rejecting ad for Bill Walsh’s book was a mistake (jimromenesko.com)

The Washington Post newsroom union says the paper’s contract negotiators “dropped a bomb” the first day of bargaining talks.post The Guild tells members: “The Post would give managers the power to fire anyone for any reason without following the established disciplinary process and other rights we now enjoy. Thanks to the Guild’s existing contract, the Post must go through a system of progressive discipline, including oral and written warnings, before suspending or terminating an employee.”

The union calls this management’s “most contemptuous proposal in memory.” Its bulletin is after the jump. Read More