Archive

Daily Archives: June 16, 2014

Staffers at the Manchester (Conn.) Journal Inquirer were warned in March that they’d face a fine for errors that require a $15 plate change. memonew That policy has been amended to comply with state law.

Update — Managing editor Chris Powell tells Romenesko readers: “Yes, the memo revises the policy so it comes into compliance with state law. Employee pay cannot be reduced on account of mistakes during the pay period in which the mistakes occurred. It’s an elaboration on a policy we’ve long had in our policy book, whereby employees who are placed on probation because of unsatisfactory performance may lose fringe benefits. …The policy is directed mainly at mistakes in headlines, story continuation lines, page folios, and page marriages committed by editors rather than factual errors in news copy — encouragement for people to be more conscientious when it counts.”

The latest memo:

Saturday, June 14, 2014
ALL NEWS STAFF:

News department staff members may be penalized financially for errors arising from negligence or misconduct that prove costly to the newspaper, like errors whose correction requires extra replating.

To comply with state law, such financial penalties will be assessed by reducing an employee’s rate of pay in a future work week, a work week not yet begun, so that an employee has the option of resigning his job rather than accepting a pay reduction in a week in which he has already undertaken work.

CHRIS POWELL
Managing Editor

The earlier memo:

Thursday, March 13, 2014
ALL NEWS STAFF:

We’ve got to reduce the waste of press plates caused by news department errors that don’t get fixed in ordinary editing, as discarding a plate costs $15. So henceforth requests to the press department to change a plate to fix a news department mistake will have to go through the managing editor, or, in my absence, through the assistant managing editor for production, and a plate change required to fix mistakes for which there’s no good explanation may cost the responsible employee, whether editor or reporter, a payroll deduction for the cost of the plate. Let’s be more careful.


nokidding

“If I was the station’s News Director, [Fox 11 LA anchor Susan] Hirasuna would be in my office for a brief talk first thing this morning,” writes Scott Jones. Hirasuna has deleted her tweet.

* No? You really tweeted that? (ftvlive.com) | @SusanHirasuna

-- Forbes headline

— Forbes headline

We should probably know that he spelled his name Gregg – before and while coaching the Spurs.

* What we should know about Greg [sic] Popovich before he coached the Spurs (forbes.com) | (h/t Steve Davies)

From Monday’s NBC “Today” show:

We do have a clarification on something you may have heard here on Friday after our report on the controversial Trump sign on Donald Trump’s new Chicago building.
today

During a live phone interview Trump said of the controversy: “This was started by a third-rate architecture critic from the Chicago Tribune who I thought got fired. He was gone for a long period of time.”

Well, in fact that critic – Pulitzer Prize-winner Blair Kamin – has been with the Chicago Tribune for more than 20 years and also spent the 2013 academic year as a Nieman Fellow at Harvard.

Kamin tells me he requested the clarification on Friday and that “‘Today’ was very professional about this. They never disputed the need for a correction.”

The critic let Trump know last Thursday that he was never fired. “He had been apprised of the falsehood,” says Kamin, “but he went ahead and repeated it” on Friday.

“Inside Edition,” which also did a segment on the Trump sign flap, is also expected to air a correction on today’s show.

* Architecture critic slammed by Donald Trump was not fired (today.com)
* Earlier: Trump vs. Chicago Tribune’s architecture critic (jimromenesko.com)
* Tribune on Trump’s sign: “The scaffolding is attractive by comparison” (chicagotribune.com)


zanyad
* Dec. 2013: Chinese businessman is interested in the New York Times (nytimes.com)
* Jan. 2014: Chen Guangbiao discusses his desire to buy the Times (nymag.com)
* Chen also bought a half-page ad in the Times in 2012 (globalpost.com)

* New York Times executive editor Dean Baquet has a malignant tumor removed from his kidney. “My doctors have given me an excellent prognosis,” he says. (nytimes.com) | Times-watcher Ira Stoll wants to know more. (smartertimes.com)
* “All The President’s Men” turns 40. (cbsnews.com) | The “Deep Throat garage” is being torn down. (washingtonpost.com)
presidents* Fox News anchor Bret Baier says he’s “one Twitter rant away from causing a scene.” (washingtonpost.com)
* “I don’t know if I’m comfortable letting people into my personal life,” says ambush journalist James O’Keefe. (vocativ.com)
* Society for Features Journalism contest winners named. (featuresjournalism.org)
* John Tayman steps down as CEO of struggling Byliner.com. (observer.com)
* Minneapolis Star Tribune examines the political donations of its new owner, Glen Taylor. He favor Republicans, but the “donations show a propensity toward the least divisive candidates from either party.” (startribune.com)
* Virginia reporter: “The fact that no one saw [David Brat‘s victory] coming is a reflection of the fact that there aren’t that many boots on the ground. Newspapers have been gutted and the people that are left are great, but stretched incredibly thin.” (nytimes.com)
* Former BuzzFeed president Jon Steinberg joins Mail Online as North America CEO. (dailymail.co.uk)
* Former Washington Post managing editor John Temple joins Pierre Omidyar‘s First Look Media. (firstlook.org)
* Business Insider’s Henry Blodget says of Mail Online’s front page: “There’s nothing else like it anywhere, you can’t duplicate it on social media.” (theguardian.com) | Business Insider Europe is coming soon. (digiday.com)
* The Associated Press launches a Middle East video service. (broadcastnow.co.uk)
* Gawker calls Chris Hedges “a serial self-plagiarist.” He says using “my own concepts and even words in different venues” is not plagiarism. (gawker.com)
* If Forbes is such a swell publication, why can’t it find a buyer? (thewrap.com)
* An ex-UPI news editor recalls putting George Carlin‘s “seven dirty words” on the wire – and getting an angry call from his editor. (jacklimpert.com)

Digital First Media’s Steve Buttry is joining Louisiana State University’s Manship School of Mass Communication next month as the first Lamar Visiting Scholar.

Hiring Buttry “illustrates how strong our transformational effort toward digital journalism is,” says Manship School Dean Jerry Ceppos.

Steve Buttry

Steve Buttry

A release says: “His primary roles will be to teach and work with Ceppos on the school’s $150,000 grant from the John S. and James L. Knight Foundation, whose purpose is to develop student-led ideas to use social media to communicate the news. Buttry also will advise the school about the construction of its new Social Media Laboratory and will coach student media on becoming more digitally oriented.”

Buttry, who has been DFM’s digital transformation editor, says: “I relish the challenging questions students ask. I enjoy helping students learn, try and master new skills and concepts. I explored a wide range of opportunities after learning my time at DFM was coming to an end, doing 10 in-person interviews, two video interviews and several phone interviews. I considered academic, news, nonprofit and other types of media jobs. This is what I want to do and where I want to be.”

He starts at LSU on July 1.

* My next adventure: Teaching at LSU (stevebuttry.wordpress.com)