Archive

Romenesko

* WSJ’s take: Gannett 1Q profit slides 43%. (wsj.com) | USA Today’s take: “This was a terrific first quarter,” says the CEO. (usatoday.com)
star* From “Dimming Star” cover story: Kansas City Star editor Mike Fannin “reprimanded [his reporter] for responding to [an email from] Romenesko” about the “Hunger Games” scenario at the McClatchy-owned paper. (pitch.com)
* How are all of the new explainer sites going to make money? (digiday.com) | “Who, exactly, is the audience? People who like being explained to?” (theguardian.com)
* Wall Street Journal is talking to Quartz’s Christopher Mims about the tech columnist job. (recode.net)
* “Around the Internet, password fatigue is setting in.” (I have one notebook with nothing but passwords.) (bostonglobe.com)
* How the evening newscasts covered the Aereo case. (NBC’s Brian Williams: “Full disclosure right up top…”) (mediabistro.com)
* Esquire editor-in-chief David Granger adds a title: editorial director for Popular Mechanics. (wwd.com)
* The University of Missouri-St. Louis is forgiving its student newspaper’s $40,000 debt. (riverfronttimes.com)
* JOBS: Nude recreation publication seeks an editor. (Romenesko Jobs)
* Will the last person to leave Poynter please turn out the lights? (tampabay.com)
* Question of the Day: “I’m openly gay and quite left-leaning, would working for Fox be awful considering this?” (reddit.com)
* Recruiters’ tips for writing a journalism job resume. (ajr.org)
* Send anonymous news tips, link suggestions, memos, and typo alerts to jim@jimromenesko.com | Romenesko on Facebook | Romenesko on Twitter
* Looking for a job? Want to hire a journalist? Contact Tom Kwas at jimromads@yahoo.com for information. (He’ll take care of your Sponsored Post or display ad, too.)

The Boston Globe says hiring a broker to explore the sale of the paper’s headquarters is only the first step in a years-long process.
globe
“Wherever our next home is, it will be reflective our culture of excellence and the direction our business is headed over the next few decades, Globe chief executive Michael Sheehan writes in a memo to staff.

“It is highly likely that we will find a suitable buyer and will eventually move from our current home. But don’t start packing boxes quite yet.”

Value of the Globe property has been estimated at $50 million to $70 million.

The memo to Globe staff:

Subject: Globe retains firm to explore potential sale of building
Date: April 22, 2014 at 3:50:04 PM EDT

To all Boston Globe employees,

There’s been much speculation about the sale of our property on Morrissey Boulevard, and we’d like to inform you of some recent decisions relative to that potential decision. Tomorrow, we will announce that we have hired Colliers International to represent us in exploring the feasibility of such a transaction and to help us identify possible buyers./CONTINUES Read More

scalia

* Transcript of today’s Aereo case oral arguments (supremecourt.gov)
* Dear Justice Scalia: It’s not TV, it’s HBO (mediaite.com)
* “Most of the justices seemed to think that [Aereo's] service was too clever by half” (nytimes.com)

jerkoff
I’ve vacationed with family in Eagle River, Wisconsin – where the lakes and the minds are clean. (They also love their homemade jerky in Vilas County.) Vilas County News-Review editor Gary Ridderbusch tells me “I’ve never heard one comment” about the name. “People know it’s a fundraiser.” (He later admitted in our phone conversation that locals might “snicker” when they first hear about the event, but they don’t make a big deal out of it.)

People have asked about the T-shirts, which Club 45 was selling them for $10 $20 (they went up). Jen at the bar tells me that readers who want to order the shirt can email her at club45conover@yahoo.com. (FYI: The back of the shirt says, “If You Jerk It, They Will Come.”)

* Great Northern Jerk-Off celebrates 20th anniversary (vcnewsreview.com)

– h/t @dailynewshack | Image via @journalistslike


- From today's Daily Kent Stater

– From today’s Daily Kent Stater

On Monday, Kent State journalism faculty members sent a resolution to university administrators to “express our objection to the way the university has handled the release of public records and the closed process relating to the recently completed presidential search.” The resolution was signed by 28 of the 33 faculty members. One tells me that some profs hoping for tenure didn’t want their names on the resolution. So far there’s been no administration response to it, I’m told.

On Tuesday, some faculty members bought a full-page ad (above) in the Daily Kent Stater. A few thought the language was too strong, I’m told, and declined to endorse it. The ad cost $1,028, according to the paper’s business department.

Here’s what the ad says:

We’re embarrassed

A letter from members of the faculty of the Kent State University
School of Journalism & Mass Communication

In a democracy, any decision that favors secrecy over openness must be closely scrutinized. Secrecy can damage the credibility of any public institution.

We’re embarrassed by our administration’s refusal to disclose public records related to the recent presidential search. And we’re troubled over credible news reports that some of these records may have been shredded to avoid public inspection.

Kent State’s decision to withhold these records may violate the Ohio Public Records Act. And though only a court of law can decide the legal issues, the administration’s decision to ignore the principles of transparency raises serious questions of ethics.

At the School of Journalism & Mass Communication, we instill in our students a reverence for open government and the right of a free press and public to engage in the oversight of government agencies. It is our duty to do this.

Kent State’s decision to withhold information about the presidential search teaches the wrong lesson to students. It also sends the wrong message to our friends, our alumni and Ohio taxpayers.

* Faculty say Kent State should release presidential search records (cleveland.com)

angry

“Had to enjoy the placement of this Obamacare story and the stand-alone photo of Obama just below it on the front page of today’s New York Times. Sure there’s a cute little line between them, but no way I let these two elements anywhere near each other.” – GlibandBitchy

* How do you really feel about that, Mr. President? (@GlibandBitchy)


* New York Times’ just-launched The Upshot “will be conversationalupshot without being dumbed down.” (nytimes.com) | David Leonhardt explains why we need another explainer site. (digiday.com)
* Times op-ed columnists assessed. (Three have to go, says Alex Pareene.) (salon.com)
* It’s incredible that SCOTUSblog can’t get credentials to cover the Supreme Court. “We’re certainly not giving up,” says publisher Tom Goldstein. (usatoday.com)
* Aaron Sorkin wishes for a “Newsroom” do-over. (capitalnewyork.com)
* The newspaper industry’s digital ad revenue is actually below where it was in 2007 in real terms, notes Ryan Chittum. (cjr.org)
* “No student has ever been attacked or threatened while out reporting” for a free monthly paper that covers the South Bronx. (nytimes.com)
* Tom Brokaw says what we all know: The Sunday morning talk shows aren’t what they used to be. (politico.com)
* A student at Chicago’s Roosevelt University drives four hours each way to anchor weekend newscasts in Lima, Ohio. (robertfeder.com)obit
* A former city editor recalls Ken Bunting: “He’d make a U-turn on a one-way street if he saw a story over his shoulder.” (star-telegram.com)
* The “Pervert Dave” story. (tampabay.com) | Earlier: The death notice doesn’t explain his nickname. (jimromenesko.com)
* A new SEC filing discloses that Time Warner CEO Jeff Bewkes‘ total compensation in 2013 was $32.5 million. (wwd.com)
* Don’t take away my Aereo TV, dammit! (cnn.com) | Earlier: My break-up with Comcast. (jimromenesko.com)
* Indeed: “It’s worth double-checking what the URL shortener comes up with.” (@malcolmmw)


marathon

* PDF of Boston Globe’s front page (newseum.org) | Globe’s website
* PDF of Boston Herald’s front page (newseum) | Herald’s website


Actually, the Denver Post complaint line was quiet, reports Linda Shapley, director of newsroom operations. Editor Greg Moore got one email about Sunday’s page one not mentioning Easter, Shapley says, and one person left a phone message and said they’d be emailing, too. (The phone call and email from the same person? Possibly.)
* Kent State journalism faculty criticize the university for the way it’s handled its presidential search. (crainscleveland.com)
* Of course, a Florida newspaper that runs covers like this and this isn’t going to run NYT’s tough Jameis Winston/FSU investigation. (cjr.org)
* Former Seattle Post-Intelligencer editor Ken Bunting collapsed and died while playing tennis on Sunday. He was 65. (mije.org)
* The Kindle Single interview with Nikki Finke was a best-seller. (thinreads.com)
* NBC says it brought in a brand – not psychological – consultant to talk to David Gregory‘s friends and wife. (hollywoodreporter.com)
* How Washington City Paper is designed. (altweeklies.com)
* Sharyl Attkisson “seems a little bitter,” says Media Matters’ president. (washingtonpost.com)
* “All God’s Danger,” a 1974 National Book Award winner, gets a boost from the New York Times. (observer.com)
* JOBS: Want to write in Boulder, Colorado? Check out this job opening.
* Felix Salmon is leaving Reuters and staying quiet about his new job. (@jyarow) | (nytimes.com)

Jimmy Kimmel has video clips showing news anchors across the U.S. reporting the death of actor “Andy” Rooney.

Fox 11 Los Angeles: “Andy Rooney, the pint-sized anchor who was giant on stage and screen, has died.”

Mickey Rooney (left) and Andy Rooney

Mickey Rooney (left) and Andy Rooney

From other stations’ reports:

* “We’re going to look back at actor Andy Rooney’s career.”

* “Andy Rooney received an Academy award.”

* “You know, I grew up with Andy Rooney.”

* “Andy Rooney dies at 93″

Kimmel wraps up his segment with a clip of Andy Rooney saying, “I hate it when that happens!”

Andy Rooney died on November 11, 2011. He was 92. Mickey died on April 6. He was 93.

* Reporters confused about Mickey Rooney’s death (youtube.com)

Retired Washingtonian editor Jack Limpert’s piece last week about firing a film critic for praising Oliver Stone’s “JFK” brought in this comment from former Washington Post critic Tom Shales: “Jack, as a critic who once worked for you, I am shocked!tender Plus whatever fault you could find in Stone’s politics, his mastery of cinematic technique in JFK, and later on Nixon, was impressive.”

Shales continues:

Gary Arnold, the great film critic of The Washington Post, was forced out because a couple of editors, one named Ben, were upset that he didn’t like Tender Mercies, which had made them cry — boo hoo. Posterity has not been kind to that corny film; Gary was right.

Ben Bradlee fired Arnold over his April 1983 “Tender Mercies” review? (Headline: “Miserable ‘Mercies’: Duvall: Movin’ slow on the lone prairie.”) I called the retired critic to check that out.

“I asked Ben about it” at the time, says Arnold, “and he said there was nothing to it. …I thought there was something silly and trifling about [the rumor]. I thought it was pretty ridiculous. Why predicate anything on a single review? An accumulation of discontent would make more sense.”

Besides, no editor ever complained to him about the “Mercies” review, he says.

Arnold was removed as film critic in August of 1984, after 16 years, but stayed at the Post for 13 more months to do book reviews and other assignments.

The departure, he says, was “amicable.”

“You can’t have the notion that you have a job for life,” says 72-year-old Arnold. “They wanted to make a change” and eventually hired Paul Attanasio.

The retired critic seemed surprised that the “Tender Mercies” rumor was still circulating. “It’s had a longer life than it certainly deserves, and it’s one that’s never bothered me.”

* You’re fired – and I wish you nothing but the best (jacklimpert.com)
* Tom Shales: “Editors should stick to what they know” (jacklimpert.com)